
Do niedawna konstrukcje większości samochodów osobowych opierały się wyłącznie na tradycyjnych zawieszeniach i stalowych sprężynach. Obecnie jednak coraz częściej stosuje się zawieszenia pneumatyczne Airmatic. Gwarantują one wysoki komfort jazdy, znacznie zmniejszając drgania. A wszystko to dzięki całkiem nowej technologii.
W jaki sposób działa zawieszenie pneumatyczne?
Zawieszenie pneumatyczne typu Airmatic, to rodzaj zawieszenia zbudowanego z miechów, w których umieszczany jest sprężony azot. Innym niezwykle znaczącym elementem tego układu jest kompresor, którego praca jest generowana pracą silnika lub układu elektrycznego. Całości towarzyszy bardzo duża ilość czujników.
Jak zawieszenie pneumatyczne poprawia komfort jazdy?
Zastosowanie sprężonego azotu zamiast metalowych elementów zawieszenia umożliwia znacznie lepszą redukcję drgań i wstrząsów. W niektórych modelach aut możliwe jest modulowanie wysokości zawieszenia podczas jazdy na zakrętach. Umożliwia to właśnie zawieszenie Airmatic. Takie rozwiązanie zwiększa stabilność, dzięki czemu znacznie podwyższa bezpieczeństwo jazdy.
Zapraszamy do naszego sklepu: miech bmw e53
Ogromną zaletą posiadania układu pneumatycznego jest możliwość utrzymania stałego prześwitu samochodu. Odbywa się to w sposób niezależny od działających nierównomiernie obciążeń. Sprawia to, że rozwiązanie takie jest szczególnie atrakcyjne w autach typu kombi. wykorzystuje się w nich zawieszenie tylko na tylnej osi samochodu. Zawieszenie pneumatyczne ma także istotne znaczenie podczas holowania przyczepy.
Zawieszenie pneumatyczne Airmatic stosuje się najczęściej w SUV-ach, autach terenowych i limuzynach. Niektóre modele jak na przykład Audi A6 allroad, Porsche Cayenne czy BMX X5, mają zainstalowane specjalne oprogramowanie pozwalające na regulowanie prześwitu samochodu. Ma to zastosowanie na przykład na trasach szybkiego ruchu. Po zjeździe z autostrady w przeciągu bardzo krótkiego czasu, samochód może wrócić do większego prześwitu.
Zawieszenie adaptacyjne – co to jest?
Rozwinięciem układu pneumatycznego stanowi zawieszenie adaptacyjne, które zostało zastosowane np. w Audi A8 II generacji. Zawieszenie to polega na dostosowaniu prześwitu samochodu w zależności od prędkości z jaką przemieszcza się samochód. Przy wzroście prędkości, samochód obniża się.
Nasz sklep: miech r klasa
Zawieszenie pneumatyczne – kiedy przegląd?
Samochody, w których umieszczono zawieszenie pneumatyczne są stworzone tak, aby wytrzymały przebiegi nawet 300-400 000 kilometrów. Nie mniej jednak istotne jest przeprowadzanie regularnych przeglądów tego układu. Wychwycenie niewielkich usterek może uchronić przed poważną awarią, która wiąże się często z niemałymi kosztami. Sam przegląd jest bardzo czasochłonny. Zaleca się wykonywanie go po każdej zimie.
Charakterystycznym objawem mogącym sygnalizować usterkę układu pneumatycznego jest syczenie oraz opadanie samochodu w kierunku jednego z kół. W takiej sytuacji należy niezwłocznie zwrócić się do mechanika w celu uniknięcia poważnej awarii.